Groene kerk werkgroep nieuws voor 2020

{image path="images/2019/12/20_e73910b12f_Superwaar.png"}

Als werkgroep van de Groene Kerk PKN Twello willen wij u een milieubewust en groen 2020 toewensen, iets waarvan u waarschijnlijk weet dat wij dit in èn buiten de kerk in Twello willen bevorderen. Zie ook: https://www.pkn-twello.nl/groenekerk/groen-nieuws

Afgelopen jaar hebben wij ons gericht op insecten door middel van het maken van insecten hotels en de aanleg van bloemenbermen. Hiermee hebben we een breed publiek bereikt.
In 2020 gaan wij met een enthousiaste groep vrijwilligers hiermee door.

Voor het komend jaar kiezen wij als nieuw aandachtsgebied 'Geloof (God) in de supermarkt'.
Het is misschien herkenbaar. Je staat in de supermarkt en vraagt je af: wat eten we vanavond?
• De biologische boontjes uit Egypte of de ‘gewone’ boontjes uit Nederland?
• Een hamburger of een sojaburger, of toch vis?
• Wat betekent dan dat gekke keurmerk precies?
• Gaan we voor het gezonde, plantaardige Alpro toetje, of toch een emmertje met yoghurt en aardbeien wat eigenlijk het lekkerste is?
• Wordt het de dure of de goedkope reep chocola?

Het is niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent. Het palet aan keurmerken kan helpen, maar zorgt ook voor verwarring!

Allereerst organiseren wij een interactieve workshop onder leiding van Alfred Slomp een inspirerende verteller en kenner van de dynamiek rondom keuzes. Zie http://www.godindesupermarkt.nl/

De workshop "Geloof in de supermarkt" verkent de keuzes die we maken, helpt argumenten te begrijpen en verbindt deze met een helder ethisch kader. De bijeenkomsten zijn actief, sociaal, informatief en gaan in een hoog tempo een serieuze maar niet te zware dialoog aan. We gebruiken veel materiaal uit actuele documentaires en websites.
De workshop vind plaats op woensdag 25 maart 2020 in Irene Dorpsstraat 10, 7391 DD Twello . Wij starten om 20.00 uur (inloop met thee of koffie van af 19.30) en nodigen jullie van harte uit.

Op een later tijdstip willen wij een 'supermarkt safari' organiseren in een van de supermarkten in Twello.
Tijdens deze safari zullen we ons, en iedereen die daarin geinteresseerd is, in de supermarkt een beeld vormen hoe eenvoudig of  lastig het is om in een supermarkt duurzaam boodschappen te doen.
Het plan is om af te sluiten met een avond waarbij wij zo veel mogelijk mensen uitnodigen om samen een duurzame maaltijd te nuttigen. Het idee is om dit op wereldvoedseldag te organiseren (vrijdag 26 oktober 2020).
Wij nodigen iedereen uit om voor de invulling van de supermarkt safari en de duurzame maaltijd mee te denken en we ontvangen graag jullie reacties en tips hierover.

namens de werkgroep Groene Kerk Twello,
Johan van Werven