Twello weer iets schoner

Zaterdag 20 maart was het Landelijke Opschoondag. Ook Twello deed weer mee.

Diverse groepen zijn bezig geweest in het dorp, waaronder Vrouwen van Nu, kinderen uit groep 7, BSO en de werkgroep Groene Dorpskerk Twello. De gemeente en Supporter van Schoon heeft hen voorzien van materialen.

De Werkgroep Groene Dorpskerk Twello heeft vorig jaar in september al eens meegedaan met deze actie. Omdat er veel belangstelling was, is er in november 2020 nog eens een dag geweest. Daarna is het gezamenlijk ophalen gestopt door Corona. Maar individueel werd en wordt er nog steeds gelopen. In een appgroep met 20 deelnemers wordt bijgehouden waar gelopen is en wordt er onderling contact gezocht om samen te lopen. De een loopt meerdere keren per week, een ander eens per maand. Daar is iedereen vrij in. Misschien heeft u ze al eens zien lopen of heeft u gemerkt dat er minder zwerfafval ligt. De gemeente werkt goed mee. Die voorziet de deelnemers van de werkgroep van materialen en zorgt wekelijks dat de volle vuilniszakken thuis opgehaald worden. De werkgroep is ontstaan vanuit de Dorpskerk, maar er doen ook veel niet-kerkleden mee. Het dorp schoon houden is een taak voor ons allen.

Zaterdag 20 maart 2021 kwam een enthousiaste groep ‘opschoners’ om 9.30 uur bij elkaar. In groepjes van twee (coronaproof!) verspreidden de teams zich over Twello.
Deze keer gingen we voornamelijk naar de randen van het dorp Twello om de kinderen niet in het dorp in de weg te lopen. Zo werden er zakken vol afval uit de berm en van de straat verwijderd. Het is jammer dat dit soort activiteiten nodig zijn, maar het geeft wel voldoening om een plek waar je bent geweest, schoon achter te laten. Het afval bestond grotendeels uit plastic flesjes en blikjes. En opvallend veel mondkapjes. Je komt altijd wel wat verrassend tegen. Dit keer een vibrator en een bureaustoel, niet bij elkaar trouwens. Dit zorgt altijd wel voor vermakelijke gesprekken. Gezelligheid is zeker belangrijk in de groep. Onderweg werden 2 opschoners nog bedankt door iemand met 2 paasstukjes. Een lief gebaar!

Al met al een zeer geslaagde ochtend. Dank aan de medewerkers van de gemeentewerf voor het beschikbaar stellen van de materialen. De gemeente Voorst doet haar best om de gemeente schoon te houden. Maar dat kan zij niet alleen. Gooi uw afval niet op straat, maar in de prullenbakken, of neem het mee naar huis. Samen kunnen we de gemeente schoonhouden. De werkgroep gaat vast nog eens samen op pad. Wilt u een keer meelopen? Geef je dan op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Een leuke en gezellige activiteit! En Coronaproof.

Werkgroep Groene Dorpskerk Twello