Vastenactie en Voedselbank

Vasten en Voedselbank? Wat een rare combinatie. Toch zit er een logisch verband tussen.
Maar wat is vasten ook alweer? Dan moeten we eerst kijken naar de betekenis van Pasen.

Pasen
Pasen is de dag dat christenen de opstanding van Jezus Christus vieren. Dat Jezus op de derde dag na zijn sterven aan het kruis uit de dood is opgestaan. Een belangrijk feest in de kerken.
Carnaval
Woensdag 17 februari, is de start van de vastenperiode. Daaraan gaan, normaal gesproken, drie dagen van uitbundig feest vieren vooraf: Carnaval. De oorsprong van carnaval is niet helemaal helder, maar het feest is wel duidelijk gerelateerd aan het katholieke vasten. Tijdens carnaval is iedereen gelijk aan elkaar, vandaar dat er vaak vermommingen gedragen worden.
Vasten
Vasten is voor gelovigen een voorbereiding op Pasen en een periode van inkeer en bezinning.
Vasten is een tijdlang je onthouden van het gebruik van bepaalde dingen. Vroeger was vasten vooral gericht op het niet eten van bepaald eten en drinken (alcohol), maar tegenwoordig ook om andere dingen, bijvoorbeeld je auto minder of niet gebruiken, de computer of mobiel een periode uit laten staan. Maar het kan ook gaan om juist dingen wel doen: een bezoekje brengen aan die eenzame persoon of even een telefoontje. Een goede manier van vasten probeert vier dingen te bereiken:

• een betere omgang met jezelf;
  • een betere omgang met medemensen;
  • een betere omgang met het milieu en de gehele wereld;
  • en voor christenen een betere omgang met God.

Voor gelovige mensen zijn juist de eerste drie punten een goede manier om het vierde doel na te streven. Vasten is een periode van inkeer en bezinning.

Vastenperiode
De vastenperiode begint op Aswoensdag, 17 februari, en eindigt op de zaterdag vóór Pasen. Dat zijn 46 dagen. De zondagen tellen niet mee als vastendagen, dus uiteindelijk blijven er 40 dagen over, vandaar de 'veertigdagentijd'.

Vasten alleen voor gelovigen?
Vasten is niet specifiek alleen voor christenen. Ook de moslims hebben een periode van niet eten en drinken: de Ramadan. Ook hier gaat het om bezinning. In januari beloven we weer van alles: ik ga niet meer roken, drinken, gezonder eten. Ook een moment van bezinning.
Daarom staat de vastenactie ook open voor iedereen. Nadrukkelijk gaat het om bezinning, aandacht voor jezelf en de mensen om je heen. Bezinning en solidariteit met anderen. Je staat wat vaker stil bij mensen die het minder goed hebben dan jij. Vasten betekent 'even minderen voor een ander'. Het idee is te geven wat je bespaart (of kunt missen) om het leven van anderen te verbeteren.

Voedselbank
Doet u mee met een vastenactie? Dan kunt u het uitgespaarde geld doneren aan de Voedselbank.
Maar ook als u niet meedoet met vasten, kunt u toch de Voedselbank steunen! U kunt houdbare artikelen doneren. Let u op de houdbaarheidsdatum? Het gaat bijvoorbeeld om zonnebloemolie, aardappelpuree, vis-/vlees-/fruitconserven, soep, blikgroenten, macaroni, rijst, pasta’s, sauzen en mixen, snoepgoed voor de kinderen, broodbeleg, zoals jam, pindakaas enz. En verder reinigingsmiddelen voor huishoudelijk gebruik en toiletartikelen (shampoo, zeep, tandpasta).

Helpt u mee? Een goede actie zowel voor uzelf als voor de ander! In het Stiltecentrum van de Dorpskerk, Dorpsstraat 10 Twello, staat een winkelwagentje waar u uw artikelen kwijt kunt. Daar staat ook een collectebus. Het Stiltecentrum is aan de achterzijde van de kerk, ingang tegenover gebouw Irene, en is elke dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur.

Vragen of suggesties? Neem dan contact op met ons en stuur een e-mail aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.