Verslag Opschoondag

Zaterdag 19 maart 2022 was het Landelijke Opschoondag. Ook Twello deed weer mee. Diverse groepen zijn bezig geweest in het dorp, kinderen vanuit de scholen en de werkgroep Groene Dorpskerk Twello.

De gemeente heeft hen voorzien van materialen. De Werkgroep Groene Dorpskerk Twello doet al vaker mee met dit soort acties. Eens in de 2 maanden is er een gezamenlijke activiteit en er wordt meegedaan met de landelijke Opschoondag in maart en in september met de World Cleanup Day. Maar individueel werd en wordt er nog steeds gelopen. In een appgroep met 20 deelnemers wordt bijgehouden waar gelopen is en wordt er onderling contact gezocht om samen te lopen. De een loopt meerdere keren per week, een ander eens per maand. Daar is iedereen vrij in. De werkgroep is ontstaan vanuit de Dorpskerk, maar er doen ook veel niet-kerkleden mee. Opschonen van het dorp is een taak voor ons allen.

Zaterdag 19 maart kwam een groep enthousiaste ‘opschoners’ om 14.00 bij elkaar. Dit keer als gast Marije de Haan, ons aanspreekpunt bij de gemeente. Helaas kon de burgermeester er niet bij zijn. Maar zij heeft toegezegd een volgende keer mee te willen lopen. In groepjes van 2 – 3 verspreidden de teams zich over Twello. Dit keer gingen we voornamelijk naar de randen van Twello om de kinderen in het dorp niet in de weg te lopen. Zo werden er zakken vol afval uit de berm en van de straat verwijderd. Het is jammer dat dit soort activiteiten nodig zijn, maar het geeft wel voldoening om een plek waar je bent geweest, schoon achter te laten.
Gezelligheid is belangrijk in de groep. Zo is er bij het begin en eind van de actie koffie en thee met wat lekkers en, heel gezond, fruit. Dit keer konden we de jongste deelnemer Jesse toezingen die 1 jaar was geworden.

We kregen ook bezoek van een filmploeg van Nederland Schoon. Op een aantal locaties is gefilmd. Mooi dat Twello daar in voorkomt. Te zijner tijd zal de film ook op de onze website te zien zijn.

vuilnisAan het eind van de middag waren er ruim 30 volle vuilniszakken verzameld. En weer een paar nieuwe opschoners!
Dank aan de medewerkers van de gemeentewerf voor het beschikbaar stellen van de materialen. De gemeente doet haar best om de gemeente schoon te houden. Maar dat kan zij niet alleen. Samen kunnen we dat wel. Wilt u een keer meelopen? Geef je dan op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Een leuke en gezellige activiteit!

Werkgroep Groene Dorpskerk Twello