Aandacht voor Klimaat!

Op zondag 3 oktober 2021 komt de oecumenische pelgrimstocht voor klimaatgerechtigheid door onze gemeente. Die dag starten de pelgrims in Colmschate en gaan dan naar Apeldoorn. De lunch is in de Twellose Dorpkerk. U kunt na de lunch (een deel) meelopen naar Apeldoorn, of Teuge.

De pelgrims lopen naar de 26ste Wereld klimaatconferentie in Glasgow in Schotland. De tocht begint in augustus in Polen en eindigt in november in Glasgow. Van 30 september tot 11 oktober lopen de pelgrims door Nederland. De groep bestaat uit Poolse, Duitse, Zweedse en Nederlandse pelgrims. Johan van Werven is een van de lopers, en medeorganisator voor Nederlandse deel. De pelgrimstocht wordt in Nederland georganiseerd door Groene Kerken en Vastenactie in samenwerking met plaatselijke kerken.

Waarom een pelgrimstocht?
Deze tocht is georganiseerd omdat we ons bewust zijn van de gevolgen van klimaatverandering wereldwijd. De allerarmsten hebben het meest te lijden. Klimaatgerechtigheid is voor ons daarom van groot belang. Daarmee geven de handen en voeten aan de opdracht om de ander lief te hebben. We roepen christenen en kerken met deze tocht op om letterlijk en figuurlijk stappen te zetten. Zo willen we dat de klimaatpelgrimstocht bijdraagt aan de bewustwording richting christenen over hoe zij kunnen zorgdragen voor de schepping.

We doen dit als kerken samen. En daar zit kracht in. We zien dat een gezamenlijke stem positieve invloed kan hebben op de samenleving en op besluitvorming vanuit overheden.

Op zondag 3 oktober zijn de pelgrims bij ons in Twello te gast voor de lunch. De lunch wordt gezamenlijk met de katholieke broeders en zusters georganiseerd. De kerkdienst zal in het teken staan van Klimaat.

Foto2 Klimapilgerweg 2021

Op die zondag wordt er gelopen van Colmschate naar Apeldoorn. Er lopen 30 pelgrims mee en zo'n 60 daggasten. Het is mogelijk om die dag deel te nemen aan de pelgrimage. Het traject is van Colmschate naar Apeldoorn (22 km) waarbij het ook mogelijk is om in Twello te starten (12 km). (9.00 uur vanuit Colmschate, 13.00 uur vanuit Twello). We hebben op voorhand al wat plaatsen gereserveerd. U kunt nog meelopen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de mail bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , of meld u aan bij een van de leden van de werkgroep Groene Kerk.

Meer lezen? Zie de website https://www.groenekerken.nl/klimaatpelgrimstocht. Daar kunt u ook een petitie digitaal ondertekenen.

COP26