Twello steeds schoner

Zaterdag 26 juni was de zwerfafvalgroep van de Groene kerk Twello weer actief bezig. In de afgelopen maanden gingen de leden van de zwerfafvalgroep steeds alleen of in duo’s op pad. Een groepsactiviteit was door Corona niet mogelijk. Wekelijks of maandelijks gaan de leden op pad. Alleen en soms wordt er via de groepsapp een maatje gezocht om samen afval te gaan opruimen.

De een loopt meerdere keren per week, een ander eens per maand. Daar is iedereen vrij in. Misschien heeft u ze al eens zien lopen of heeft u gemerkt dat er minder zwerfafval ligt. De werkgroep is ontstaan vanuit de Dorpskerk, maar er doen ook veel niet-kerkleden mee. Opschonen van het dorp is een taak voor ons allen, de werkgroep faciliteert daarin

Op zaterdag 26 juni 2021 kwam een enthousiaste groep ‘opschoners’ om 9.30 bij elkaar. Dit keer was het weer mogelijk met koffie, thee en iets lekkers. En gezellig bijkletsen, want we hadden elkaar al een tijdje niet gezien. Fijn dat dit weer kon!
In groepjes verspreidden de teams zich over Twello. De bekende schoolroutes, centrum en de strook vlak bij de snelweg. Zo werden er 14 zakken vol afval uit de berm en van de straat verwijderd. Onderweg fijne gesprekken, duimpjes en complimenten. Een mooi gebaar!

Opvallend was dat er minder afval werd opgehaald dan andere keren. Door corona hebben veel mensen het wandelen ontdekt. En neemt men ook een prikstok en afvalzak mee. Zo worden onze dorpen steeds schoner.

Door het hoge gras is afval minder zichtbaar. Maar waar gemaaid wordt, wordt ook plastic in stukjes gehakt. Zo zijn we een kwartier op een plek bezig geweest om al het gehakselde plastic te verwijderen.
Het is ons opgevallen dat er meer bermen niet of beperkt gemaaid worden. De een zal dat jammer vinden, “gemeente bezuinigt te veel”. Een ander vindt het prachtig. Door de bermen minder te maaien krijgen de bloemen en grassen meer kans om te groeien. De insecten zijn daar wat blij mee. Die hebben het al moeilijk genoeg. Bekijk het ook eens vanuit de kant van de insecten, dan heeft u misschien wat minder moeite met een niet zo’n strak gemaaid gazon.

Op zaterdag 18 september is een volgende groepsactiviteit gepland. Zet deze datum alvast in uw agenda als u mee wilt doen. Dan is het World Cleanup Day.

Dank aan de medewerkers van de gemeentewerf voor het beschikbaar stellen van de materialen. De gemeente doet haar best om de gemeente schoon te houden. Maar dat kan zij niet alleen. Gooi uw afval niet op straat, maar in de prullenbakken, of neem het mee naar huis. Samen kunnen we de gemeente schoonhouden.

Een leuke, nuttige en gezellige activiteit!