Terugblik kliederkerk 6 oktober 2019

kliederkerk logoZondag 6 oktober was er weer een Kliederkerk in de kelder van gebouw Irene. Dit keer met als thema David & Goliath. Als voorbereidingsgroep konden we ons gelukkig prijzen met een behoorlijke opkomst: we hebben zeker 13 kinderen geteld. Fijn dat jullie erbij waren!

Wat hebben we zoal gedaan?

De bijeenkomst startte met het verhaal van David & Goliath. Dit werd verteld door Menno. Daar gebruikte hij een filmpje bij met plaatjes uit de kijkbijbel. We ontdekten dat het verhaal in grote lijnen bij eigenlijk iedereen wel bekend is, maar dat toch maar weinig van ons precies wisten hoe het verhaal nu exact ging. Dus, er is meteen gewerkt aan onze parate kennis.

Daarna was het tijd om aan de slag te gaan: de kinderen konden zich vermaken in vier knutselhoeken.

Zo konden ze reuzenvoeten knippen uit karton. Natuurlijk moesten deze kartonnen voeten vastgebonden worden aan je eigen voeten en dan maar eens zien hoe ver je ermee kunt lopen. Ook konden de kinderen kleine katapulten maken van ijsstokjes, elastiekjes en plastic lepeltjes. Wat daarmee geschoten werd vraag je je af? Nee, geen steentjes… marshmallows! In een andere hoek konden de kinderen (en enkele volwassenen) wel met echte stenen aan de slag door deze te beschilderen. Er zijn mooie creaties gemaakt die uiteraard mee naar huis gebracht mochten worden. Ten slotte was er nog een echte reus die gestapeld moest worden: delen van deze reus waren op dozen geplakt en de kinderen moesten de dozen zo stapelen dat de reus zichtbaar werd.

Nadat de rust was wedergekeerd zijn we weer in de kring gaan zitten en met elkaar in gesprek gegaan over waar wij soms bang voor zijn. In enkele woorden konden we dit opschrijven op post-it’s en plakken op de reus.

In het gebed hebben we God gedankt voor alle mensen die van ons houden en die bij ons zijn als we bang zijn (ouders, vrienden, opa’s en oma’s). En we hebben God gevraagd om ons dan ook bij te staan met moed, (zelf)vertrouwen en geloof.

Tot grote hilariteit kwam er tenslotte vanachter het aanrecht een grote houten katapult tevoorschijn waarmee de kinderen met een tennisbal moesten proberen de ‘dozenreus’ omver te gooien. Dat viel nog niet mee! Daar waren meerdere pogingen voor nodig. Met het omver schieten van de reus werden we meteen verlost van onze angsten (want die vielen tenslotte ook op de grond…). Hoe ga jij om met je angsten? Praat je erover? Vind je steun bij iets of iemand? Laat je het toe dat iemand je helpt?

Zoals gebruikelijk lunchten we na afloop met elkaar. Alleen deze keer hadden we het geluk dat er een lunch gepland stond met nieuwe medelanders, georganiseerd door Henk-Jan Gosseling en anderen. We konden dus letterlijk aanschuiven en meegenieten van al het lekkere (exotische) eten. We hebben genoten! Ook deze keer was de Kliederkerk weer een geslaagd evenement. Kom je de volgende keer ook?

Henk-Jan Gosseling, Gerda Horstman, Henk-Jan Klomp, Martin Klompjan en Menno Valk

Hieronder een impressie: